Lukulaari

Emma Kauppi – ”Kesää kilpaillen ja rentoutuen”

KESÄÄ KILPAILLEN JA RENTOUTUEN

Kesä on mennyt nopeasti ohi ja kohta alkaa koulu ja uusi treenikausi. Koko kesän olen mennyt paikasta toiseen. Alkukesästä olin 2 viikkoa töissä seurakunnalla pitämässä seuraa 1-2.luokkalaisille, sitten alkoi valmistautuminen Prahan kisoihin (IWAS Under 23 World Games 2016 – Prague, Czech Republic) ja sen jälkeen olen ollut mökkeilemässä ja käynyt parilla lomamatkallakin. Vielä olisi tarkoitus ennen koulun alkua käydä sukuloimassa ja mökkeilemässä toisen kerran kaverin mökillä, sekä vielä kisata yleisurheilun SM-kilpailut jotka pidetään 6.-7.8 täällä Espoon Leppävaarassa. Hirveästi ei ole jäänyt siis aikaa pelkälle rentoutumiselle, mutta onneksi sellaisiakin päiviä on lomaan mahtunut. Treenauksestakin on ollut nyt hieman taukoa, joten odotan innoissani uutta treenikauttani, joka alkaa tässä pikkuhiljaa muodostua.

PRAHA

Prahan kisat olivat 29.6-3.7 ja alun perin tarkoituksena oli osallistua sekä uintiin että yleisurheiluun. Sain kuitenkin tietää pari viikkoa ennen kisoja, että en kisoissa ui, joka johtui monen asian summasta. Yleisurheilussa lajini olivat alun perin 1500m, sekä kaikki heittolajit eli kuula, keihäs ja kiekko. Kuitenkin kisapaikalla sain tietää, että 1500 metriä ei juostaisi, sillä olisin ollut ainoa naisista joka siihen olisi osallistunut, joten sitä ei järjestetty. Koska minä halusin ja minun oli luokitukseni takia pakko juosta jokin matka, niin päädyin 400 metriin. Koska tiesin hyvin, ettei se ollut minun matkani enkä ikinä ollut juossut sitä, sekä tiesin että siellä oli kovia vastustajia en odottanut siitä mitään suurempaa. Olin starttiviivallakin vielä sitä mieltä, että juoksen vain niin hyvin kuin pystyn ja en pety, jos olen muita puolikierrosta hitaampi. Yllätyin ensimmäisen sadan metrin kohdalla, kun näin että olin aivan lähellä kilpakumppaneitani ja juoksu ei tuntunut edes pahalta. Niinpä kirmasin viimeisellä satasella edellä olevan juoksijan ohi ja sain näin pronssia. Maalissa fiilis oli hyvin yllättynyt ja iloinen. Heittolajitkin menivät hyvin. Kaikista sain hopeaa ja keihäässä tein uuden ennätykseni. Kiekossa minulla olisi ollut mahdollisuus kultaan, mutta epäonnistuin, mitä aina välillä kisoissa tapahtuu. Harjoitusheitot menivät hyvin, mutta jostain syystä viiden heittokierroksen jälkeen minulla oli viisi hylättyä heittoa. Kierroksia oli siis kuusi, joten kaikki jäi viimeisen heiton varaan. Onneksi sain koottua itseni ja viimeinen heitto onnistui ja se riitti hopealle. Hampaankoloon kuitenkin jäi, sillä tiedän, että olisin kultaakin voinut saada, joten jos ensivuonna noihin kisoihin lähden niin sitten yritetään uudestaan. Kisat menivät siis hyvin, kaikista lajeista johon osallistuin, sain mitalin, vaikka päälajejani eli pitkää juoksumatkaa eikä uintia ollut, säät suosivat, joukkueemme oli mahtava ja sain vihdoin ja viimein kansainvälisen luokituksen sekä heitto-, että ratalajeihin, jota ei enää ikinä elämässäni tarvitse uusia. Luokkani on heittolajeissa F38 ja ratalajeissa T38. Seuraavat kisat ovat 6.-7.8 Espoossa, SM-kilpailut ja tällä kertaa otan osaa vain heittolajeihin

KOHTI UUSIA HAASTEITA

Kohta alkaa siis uusi treenikausi, joka alkaa tässä pikkuhiljaa hahmottua. Uinti jatkuu samalla tavalla kuin edelliselläkin treenikaudella, yleisurheilussa on vielä hieman auki mihin ryhmään menen, mutta se selvinnee myöhemmin. Myös omatoimiset treenit jatkuvat, ja viikkosuunnitelma alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Nyt elokuun otan vielä rennosti, alan pikkuhiljaa lisätä treenimääriä niin, että keho alkaa taas tottua treenaamiseen ja syyskuussa aloitan treenaamisen sitten kunnolla. Muuten voi olla, että keho säikähtää yhtäkkistä treenimäärän kasvua niin pahasti, että joku paikka hajoaa ja joudun tauolle ennen kuin olen edes päässyt vauhtiin.

Uudessa treeniohjelmassani keskityn lihasten kasvattamiseen, sillä se tuo parempia tuloksia niin yleisurheilussa kuin uinnissakin. Uinnissa ja juoksussa tähtään totta kai parempiin suorituksiin, että ajat paranevat, mutta juoksussa keskityn nyt parantamaan peruskestävyyttäni, jota voin kehittää matalatempoisilla pitkillä harjoituksilla. Toki en unohda intervalleja, nehän tuovat mukavaa vaihtelua harjoitteluun, mutta koska edellisellä treenikaudella tein paljon intervallityyppisiä treenejä, jotka kehittivät maksimi ja vauhtikestävyyttäni, ajattelin keskittyä nyt peruskestävyyteeni, josta on hyötyä kaikkeen mitä teen.

 Pääsin muuten lukioon, johon ensisijaisesti halusin. Pari viikkoa vielä lomaa ja sitten kohti sitä.
Emma mitaliEmma

Lue seuraavat Fanni-Kanelin kirjoittamat Kultamuna blogit

Lue seuraavat Esmeraldan kirjoittamat Kultamuna blogit:

Lue seuraavat Hanna Sumarin kirjoittamat Kultamuna blogit:

Emma Kauppi – Treeniä ja ravintoa

Edellisessä tekstissäni kerroin teille viikko-ohjelmaani treenien osalta. Nyt voin kertoa hieman ruokavaliostani.             

Niin kuin varmasti huomasitte edellisestä tekstistäni, treenaan paljon ja siksi on tärkeää myös syödä riittävästi. Pääsääntöisesti kaikki ruoka mitä syön, on ns. Kotiruokaa. En syö juuri koskaan eineksiä eikä kotonani syödä juuri koskaan perunaa, kotimaisia viljoja eikä juoda maitoa. Ruokavalioni koostuu pitkälti riisistä, bataatista, erilaisista lihoista, hedelmistä, marjoista ja kananmunista. Kolme kertaa viikossa teen myös itselleni superfoodpirtelöä, joka koostuu cashewpähkinöistä, banaanista, MCT-öljystä, raaka-kaakaosta, chian siemenistä, kananmunaproteiinijauheesta ja kookosjauhosta. Olen syönyt myös paljon vuohenjuustoa, mutta tällä hetkellä se on tauolla, sillä olen kyllästynyt siihen. Lue lisää

Emma Kauppi – Aika kuluu niin nopeasti

Aika kuluu niin nopeasti, että en edes kerkeä huomaamaan. Päivät vierivät ja viikot ja kuukaudet vaihtuvat toiseen. Tämä johtunee siitä, että, minulla on hyvin selkeä viikkorytmi, syön, nukun, treenaan ja käyn koulua. Siihen ne päivät kuluvatkin eikä paljon jää aikaa muuhun tekemiseen. Jos kaikki menee hyvin, Harjoittelen noin 10 kertaa viikossa, tehden hyvin monipuolisesti harjoitteita.

Maanantaisin aloitan heti aamulla eli klo. 6.00 tunnin lihaskuntotreenillä, jossa treenaan kädet, sekä keskivartalon. Illemmalla sitten juoksen noin tunnin juoksumatolla tehden erilaisia ohjelmia, kuitenkin hyvin usein intervallipohjaisia ohjelmia käyttäen.
Tiistaina, jolloin on viikon ainut kympin päivä, nukun mahdollisimman pitkään, niin pitkään kuin voin, sillä rakastan nukkua paljon. Päivällä on koululiikuntaa ja illalla on vuorossa 1,5 tunnin uintitreenit tai vaihtoehtoisesti maraton koulu. Lue lisää

Emma Kaupin tarina

Olen Emma Kauppi, 16-vuotias vammaisurheilija Espoosta. Lajeina minulla on uinti ja yleisurheilu.

Lue lisää