Emma Kauppi – Treeniä ja ravintoa

Edellisessä tekstissäni kerroin teille viikko-ohjelmaani treenien osalta. Nyt voin kertoa hieman ruokavaliostani.             

Niin kuin varmasti huomasitte edellisestä tekstistäni, treenaan paljon ja siksi on tärkeää myös syödä riittävästi. Pääsääntöisesti kaikki ruoka mitä syön, on ns. Kotiruokaa. En syö juuri koskaan eineksiä eikä kotonani syödä juuri koskaan perunaa, kotimaisia viljoja eikä juoda maitoa. Ruokavalioni koostuu pitkälti riisistä, bataatista, erilaisista lihoista, hedelmistä, marjoista ja kananmunista. Kolme kertaa viikossa teen myös itselleni superfoodpirtelöä, joka koostuu cashewpähkinöistä, banaanista, MCT-öljystä, raaka-kaakaosta, chian siemenistä, kananmunaproteiinijauheesta ja kookosjauhosta. Olen syönyt myös paljon vuohenjuustoa, mutta tällä hetkellä se on tauolla, sillä olen kyllästynyt siihen.Emma pysty

Yksi tärkeimmistä asioista minulle tällä hetkellä on saada lihasmassaa lisää, sillä se auttaa minua joka lajissa parempiin suorituksiin. Tämän takia minulle hyvin tärkeää on tällä hetkellä mahdollisimman hyvä proteiininsaanti. Varsinkin lihaskuntopäivinä yritän syödä mahdollisimman paljon proteiinipitoista ruokaa. Yksi tärkeimmistä proteiininlähteistä minulle on kananmuna. Lihaskuntopäivät aloitan usein proteiinipuurolla ja keitetyllä kananmunalla. Kouluun otan mukaan yleensä ainakin yhden proteiinipatukan, sillä kouluruuassa on yleisesti hyvin vähän proteiinia ja se ei muutenkaan täytä vatsaani juuri koskaan kunnolla, vaikka sitä hyvin syönkin. Kun tulen kotiin, syön välipalan, joka koostuu kananmunista, juustoista, hedelmistä ja välillä mm. kalasta. Iltapalalla on usein kanaa ja linsseistä tehtyä pastaa tai jotain muuta proteiinipitoista. Superfoodpirtelön teen itse, mutta äiti huolehtii aina mm. siitä, että keitettyjä kananmunia ja hedelmiä on aina saatavilla ja usein myös aamulla paistaa munia muun ruuan lisäksi. Vaikka syönkin tällä hetkellä ihan hyvin, minulla on silti jatkuva nälkä. Tämä on huono asia, joten haasteenani on se, että minun pitäisi syödä vielä enemmän. Tämä tuottaa ongelmia, varsinkin koulussa, jossa kouluruoka on mitä on.       

Äidin ammatin vuoksi lisäravinteita olen syönyt aina, toisinaan veriarvoista on myös mitattu tärkeimpiä, kuten esim. rauta- ja D-vitamiiniarvoja. Joskus nuorempana on mitattu jopa kaikki mahdolliset ravintoaineet verestä. Niiden perusteella minun kyllä on syötäväkin lisäravinteita, sillä esimerkiksi rauta-arvot ovat minulla aivan pyllyllään, ja rauta on hyvin tärkeä hivenaine urheiluni kannalta. Vaikka moni on sitä mieltä, että kaiken tarvitseman saa ruuasta, niin minä olen erimieltä asiasta. Äitini laittaa lisäravinteet aina valmiiksi dosettiin viikkoa varten ja parhaan kykyni mukaan yritän muistaa niitä sieltä sitten ottaa. Käytän aina monivitamiinia, sekä lisäksi yksittäisiä kivennäisaineita, D-vitamiinia, kalaöljyä, tyrniöljyä, rautaa ja maitohappobakteereja. Aina välillä käytän myös muuta lisänä ainakin kuuriluonteisesti ja välillä vaihdamme tuotteita. Viimeisen vuoden aikana olen myös alkanut käyttämään maidottomia aminohappojauheita treeneissä, koska kulutus on valtava ja palautumista pitää saada tehostettua, että jaksaa aina seuraavatkin treenit.

Sitten vähän tulevista ja menneistä kilpailuista. 13-14.4 osallistuin Junior Games kisoihin Kuortaneella, vaikka olin edelleen flunssan kourissa, kuten kaksi edellistäkin viikkoa. Kisat oli tarkoitettu alle 18-vuotiaille vammaisille nuorille. Kisoihin osallistui tällä kertaa yli 100 urheilijaa, joista suurin osa kilpaili melkeinpä kaikissa lajeissa. Itse kisasin siellä yksilölajeissa eli keilauksessa, sekä uinnissa, jossa lajeinani olivat 25m selkäuinti, sekä 25m ja 50m vapaauinti. Kaikista lajista sain kultamitalin ja paransin kaikissa aikaanikin.

Minua on nyt alustavasti pyydetty mukaan edustamaan  Suomea Prahaan kesä/heinäkuun vaihteessa, jossa on ” IWAS Under 23 World Games” -kisat. Suomesta on lähdössä muutama pyörätuoliurheilija, kaksi aikuista ja minä ainoana ns. pystyurheilijana. Minulla ei ole vielä luokitusta noin isoihin kisoihin, joten uudet vammaisluokitukset tehdään siellä paikan päällä. Voimassa olevat luokitukseni ovat voimassa vain Suomessa ja pohjoismaissa. Kisa on omakustanteinen kaikilta osin. Kisoissa voin kisata sekä yleisurheilussa että uinnissa, mutta vielä tarkkoja lajeja ei tiedetä.

Vammaisurheilussa tietyssä lajissa voi urheilla vain tietyn vammaisluokan kilpailijat, joka tarkoittaa sitä että tietyllä vammaisluokalla ei ole kaikkia lajeja kilpailtavana vaan vain tietyt. Tämän takia useimmissa isoissa kisoissa ei ole minulle sopivia juoksumatkoja, sillä tällä hetkellä luokassani juostaan vain lyhyitä matkoja, mitä en takareiteni takia pysty juoksemaan. Nyt sitten toivon hartaasti, että näihin kisoihin valittaisiin edes yksi pidempi juoksumatka, jotta pääsisin juoksemaan. Muuten yleisurheilun puolelta todennäköisesti keskityn vain heittolajeihin. Tässä kisasta enemmän http://www.iwasf.com/iwasf/index.cfm/games/iwas-world-junior-games1/2016-czech-republic-prague1/

Syksyllä elokuun alussa on ensimmäistä kertaa yleisurheilun SM-kisat täällä Espoossa. Tähän kisaan otan totta kai osaa.

Hyvää ja aktiivista kesää kaikille. Muistakaa huolehtia liikunnasta ja oikeasta ravinnosta

Emma

 

20160414_080219000_iOS

Seuraa Emman kuulumisia myös Kultamunan Facebook-sivuilla Kultamuna