Kananmuna on oikea terveyspommi

Kananmunan terveellisyys ja terveysvaikutukset

Kananmuna sopii niin vauvalle kuin vaarillekin

Kananmuna on hyvä ravinnonlähde kaikenikäisille. Pienet lapset saavat keltuaisesta kasvulle ja kehitykselle tärkeitä ravintoaineita ja sitä voidaan antaa vauvallekin pieniä määriä aina 5-6 kuukauden iästä lähtien. Kananmuna sopii erityisen hyvin myös ikäihmisille, joiden ruokahalu on heikentynyt ja annoskoot pienentyneet, koska kananmuna sisältää monipuolisia ravintoaineita pienessä, helposti syötävässä paketissa.

Kananmuna on terveyspommi

Kananmunaa ei suotta kutsuta terveyspommiksi, sillä se sisältää lähes kaikkia ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita; proteiinia, foolihappoa, B1-, B2- ja B-12 -vitamiinia, D-vitamiinia, A-vitamiinia, rautaa, biotiinia, pantoteenihappoa, fosforia ja seleeniä. Ainoastaan C-vitamiinia kananmunassa ei ole ollenkaan, ja hiilihydraattienkin määrä on todella pieni, joten muna sopii hyvin myös vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

VITAMIINI /100 g Päivittäisen saannin vertailuarvo Terveysvaikutukset
Kananmuna sisältää runsaasti seuraavia vitamiineja
A-vitamiini 263,1 μg 33% Edistää ihon, limakalvojen ja näön pysymistä normaalina sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
D-vitamiini 2,2 μg 44% Edistää luuston pysymistä normaalina, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä fosforin ja kalsiumin normaalia imeytymistä.
B12 -vitamiini 2,5 µg 100% Edistää immuunijärjestelmän, hermoston ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
B5-vitamiini (pantoteenihappo) 2,05 mg 34% Edistää henkistä suorituskykyä ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
Biotiini 23,8 μg 48% Edistää ihon, hiusten pysymistä normaalina sekä limakalvojen normaalia toimintaa.
Vitamiinin lähde
Folaatti (foolihappo) 58 µg 29% Osallistuu punasolujen muodostukseen. Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
E-vitamiini 1,9 mg 16% Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
B2-vitamiini (riboflaviini) 0,38 mg 27% Edistää ihon ja näön pysymistä normaalina sekä hermoston ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
KIVENNÄISAINE /100 g Päivittäisen saannin vertailuarvo Terveysvaikutukset
Kananmuna sisältää runsaasti seuraavia kivennäisaineita
Fosfori 210 mg 30% Edistää energia-aineenvaihdunnan, luuston, hampaiden ja solukalvojen normaalia toimintaa.
Seleeni 33 μg 60% Edistää hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina sekä immuunijärjestelmän ja kilpirauhasen normaalia toimintaa.
Kivennäisaineen lähde
Jodi 42,3 μg 28% Edistää kilpirauhasen, energia-aineenvaihdunnan ja hermoston normaalia toimintaa sekä ihon pysymistä normaalina.

Tuoreita tutkimustuloksia kananmunan terveysvaikutuksista

Saattaa pienentää riskiä sairastua dementiaan ja kakkostyypin diabetekseen

Suomalaistutkijat ovat havainneet, että kananmunan sisältämällä koliinilla ja pienemmän dementiariskin välillä on yhteys. Asia ilmenee heinäkuussa 2019 julkaistussa American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta. Eniten fosfatidyylikoliinia saaneen neljänneksen riski sairastua dementiaan oli 28 prosenttia pienempi kuin vähiten ravintoainetta saaneella neljänneksellä. Tutkijoiden mukaan havainnot ovat merkittäviä, sillä dementiaan johtanut muistisairaus on yli 50 miljoonalla ihmisellä maailmassa. Ja määrä sen kun kasvaa väestön ikääntyessä. Lue lisää tutkimuksesta

Kananmunien syönti saattaa pienentää myös riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, kertoo Itä-Suomen yliopiston vuonna 2018 valmistunut tutkimus. Tutkimuksen mukaan keskimäärin yhden kananmunan syönti päivittäin lisää sellaisten verenkierron aineenvaihduntatuotteiden määrää, jotka ovat yhteydessä pienempään kakkostyypin diabeteksen riskiin. Lue lisää tutkimuksesta