Kananmunan valkuainen on vähäkalorinen

Kananmunan valkuainen sisältää vähän kaloreita

Tiesitkö, että sadassa grammassa valkuaista on peräti 12,5 grammaa proteiinia, kun esimerkiksi vastaavassa määrässä rahkaa proteiinia on 11 grammaa!

Kananmuna on tärkeä ja keskeinen osa ihmisen terveellistä ruokavaliota. Siitä saa suuren määrän ravinteita ja se on hyvä proteiinin lähde. Mutta kumpi osa kananmunasta on terveellisempi; keltuainen vai valkuainen? Molemmissa on omat hyvät puolensa, joten kananmunasta kannattaa syödä aina molemmat osat. Keltuainen kannattaa syödä muun muassa siksi, että se sisältää runsaasti D-vitamiinia. Valkuainen puolestaan on erityisesti laihduttajien ja terveyshakuisten kuluttajien suosiossa, sillä se sisältää vain vähän kaloreita.

Kananmunan valkuaisen ravintosisältö

Yhden kananmunan valkuainen sisältää muun muassa

Energiaa 16 kcal
B-ryhmän vitamiineja

Kananmunan valkuaisen kivennäisaineet

Natriumia 55 mg
Proteiinia 5 g
Kalsiumia 2,3 mg
Folaattia 1,3 mg
Kaliumia 53,8 g
Seleeniä 6,6 mcg
Vettä

Jäikö ruoanlaitosta tai leivonnasta yli munan valkuaisia? Voit käyttää ne esimerkiksi näin:

Valmista ylijääneistä valkuaisista suussa sulavaa marenkia. Tämä makea herkku taipuu moneksi: voit loihtia siitä juhlavan pavlovan tai herkullisen marenkikakun kahvipöydän kruunuksi. Voit käyttää ylimääräiset kananmunan valkuaiset myös jälkiruokavaahtojen ja sorbettien valmistukseen. Jos urheilet ja kaipaat lisää energiaa, lisää pari ylimääräistä valkuaista Kuntoilijan Kultamunakkaan ohjeeseen. Tästä ruoasta riittää energiaa koko päivään!