Kananmunissa on vain vähän rasvaa

Kananmunan rasva on mainettaan parempaa

Kananmunan rasva sisältää paljon myös pehmeää rasvaa ja omega-3-rasvahappoja

Kananmuna sisältää runsaasti proteiinia, lukuisia vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta rasvaa siinä on niukasti. Kananmunan rasva sijaitsee keltuaisessa. Keskikokoisessa (55 g) kananmunassa on rasvaa vajaat 6 grammaa, ja siitäkin valtaosa on hyvälaatuista.

Vinkki! Jos haluat nauttia todella vähärasvaisen ja vähäkalorisen munakkaan, valmista se pelkistä valkuaisista.

Kananmuna tukee painonhallintaa

Laihduttajankaan ei siis ole syytä välttää kananmunia. Päinvastoin! Munat tukevat hyvin painonhallintaa. Ne pitävät vatsan pitkään kylläisenä ja ehkäisevät napostelua aterioiden välillä. Lue lisää kananmunan roolista laihduttajan ruokavaliossa.

Kananmunan ravintosisältö / 100 g

(yksi muna painaa n. 55 g.)
Energiaa 599 kj/144 kcal
Rasvaa 10,3 g
josta tyydyttyneitä 3,0 g
Hiilihydraatteja 0,3 g
josta sokereita 0,3 g
Proteiinia 12,5 g
Suolaa 0,34 g
Omega-3-rasvahappoja (EPA+DHA) 107 mg