Kananmuna ja kolesteroli

Kananmuna ja kolesteroli - Kuinka paljon kananmunaa voi syödä?

Nostaako kananmuna kolesterolia?

Kananmunan vaikutus kolesteroliarvoihin mietityttää monia. Viime aikoina asiantuntijat ovat korostaneet sitä, että ihmisten välillä on yksilöllisiä eroja siinä, kuinka paljon ravinnon mukana tuleva kolesteroli nostaa veren rasva-arvoja. Koska elimistömme käsittelevät kolesterolia eri tavoin, kuluttajien saamat ohjeet saattavat vaikuttaa ristiriitaisilta. Aiheesta tulee myös koko ajan lisää tietoa ja uusia tutkimuksia.

Kolesteroli sijaitsee kananmunan keltuaisessa. Kananmunan valkuaiselle ei siis ole erityisiä käyttörajoituksia.

Esimerkiksi Itä-Suomen Yliopiston vuonna 2016 julkaiseman tutkimuksen mukaan kohtuullisen runsas kolesterolin saanti ruokavaliosta tai kananmuna päivässä ei ollut yhteydessä suurentuneeseen sydäninfarktin riskiin. Yhteyttä ei havaittu edes niillä tutkittavilla, joilla oli Suomessa yleisesti esiintyvä ja elimistön kolesteroliaineenvaihduntaan vaikuttava APOE4-tyyppi. Lue uutinen tutkimuksesta.

Toisaalta esimerkiksi Sydänliiton suosituksen mukaan kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin kolmeen-neljään kappaleeseen viikossa. Sydänliiton suositukset voit lukea täältä.

Kolesteroli sijaitsee kananmunan keltuaisessa. Kananmunan valkuaiselle ei siis ole erityisiä käyttörajoituksia.

Muna päivässä

Suomalaisten virallisiin ravitsemussuosituksiin pohjautuvassa ruokapyramidissa kananmunat ovat samalla hyllyllä kuin liha ja kala, eli nämä ruoat ovat toistensa vaihtoehtoja tasapainoisessa ruokavaliossa. Keskimääräisen energiankulutuksen vallitessa näitä elintarvikkeita voi yhteensä syödä vajaat 200 grammaa päivässä. Kala vaatii siitä osansa parina päivänä viikossa. Useimmat käyttävät lihaa eniten, mutta jos lihan käyttö ei ole kovin runsasta, on kananmuna kelpo vaihtoehto lihalle. Tällaisessa tilanteessa perusterve ihminen voi syödä vaikkapa munan päivässä.