Ravintotietoa kananmunasta

Kananmunan ravintotietoa

Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista, koska se sisältää lähes kaikkia ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita. Se sisältää runsaasti proteiinia, foolihappoa, B1-, B2 ja B-12-vitamiinia, D-vitamiinia, A-vitamiinia, rautaa, biotiinia, pantoteenihappoa, fosforia ja seleeniä. Ainoastaan C-vitamiinia kananmunassa ei ole ollenkaan, ja hiilihydraattienkin määrä on todella pieni, joten muna sopii hyvin myös vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

Kananmunan vitamiinien ja kivennäisaineiden määrät sekä terveysvaikutukset

VITAMIINI /100 g Päivittäisen saannin vertailuarvo Terveysvaikutukset
Kananmuna sisältää runsaasti seuraavia vitamiineja
A-vitamiini 263,1 μg 33% Edistää ihon, limakalvojen ja näön pysymistä normaalina sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
D-vitamiini 2,2 μg 44% Edistää luuston pysymistä normaalina,  immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä fosforin ja kalsiumin normaalia imeytymistä.
B12 -vitamiini 2,5 µg 100% Edistää immuunijärjestelmän, hermoston ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
B5-vitamiini (pantoteenihappo) 2,05 mg 34% Edistää henkistä suorituskykyä ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
Biotiini 23,8 μg 48% Edistää ihon, hiusten pysymistä normaalina sekä limakalvojen normaalia toimintaa.
Vitamiinin lähde
Folaatti (foolihappo) 58 µg 29% Osallistuu punasolujen muodostukseen.
Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.
E-vitamiini 1,9 mg 16% Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä.
B2-vitamiini (riboflaviini) 0,38 mg 27% Edistää ihon ja näön pysymistä normaalina sekä hermoston ja energia-aineenvaihdunnan normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä.

 

KIVENNÄISAINE /100 g Päivittäisen saannin vertailuarvo Terveysvaikutukset
Kananmuna sisältää runsaasti seuraavia kivennäisaineita
Fosfori 210 mg 30% Edistää energia-aineenvaihdunnan, luuston, hampaiden ja solukalvojen normaalia toimintaa.
Seleeni 33 μg 60% Edistää hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina sekä immuunijärjestelmän ja kilpirauhasen normaalia toimintaa.
Kivennäisaineen lähde
Jodi 42,3 μg 28% Edistää kilpirauhasen, energia-aineenvaihdunnan ja hermoston normaalia toimintaa sekä ihon pysymistä
normaalina.

Kananmunassa on runsaasti hyvälaatuista proteiinia

Proteiinit ovat ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita. Tarvitsemme proteiineja edistämään lihasmassan säilymistä ja kasvua sekä edesauttamaan luuston pysymistä normaalina. Proteiinit ovat rakentuneet aminohapoista, joita on olemassa kaksikymmentä. Näistä yhdeksän on ihmiselle välttämätöntä aminohappoa. Osa aminohapoista on saatava ruoasta, loput elimistö pystyy tuottamaan itse. Kananmunassa on runsaasti hyvälaatuista proteiinia. Sen sisältämä proteiini imeytyy tehokkaasti elimistöön ja sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja. Lue lisää kananmunan aminohappokoostumuksesta.

Kananmuna sopii proteiininlähteeksi lihan vähentäjälle

Haluatko vähentää lihansyöntiä ja lisätä kasviksia ruokavalioosi, mutta sinua mietityttää millä varmistat riittävän proteiininsaannin? Kananmuna on oiva valinta lihaa vähennettäessä, sillä se sisältää runsaasti hyvälaatuista proteiinia. Muna sopii niin aamupalaksi, välipalaksi kuin osaksi pääruokaakin. Inspiroidu Kultamunan lihattomista ruokaresepteistä, jotka ovat maukkaita ja vaivattomia valmistaa.

Kananmuna on myös ilmastovaikutukseltaan hyvä valinta proteiininlähteeksi, sillä munan hiilijalanjälki on pieni. Lue eri ruoka-aineiden ilmastovaikutuksista.

Kananmuna ja kolesteroli

Kananmunan vaikutus kolesteroliarvoihin mietityttää monia. Viime aikoina asiantuntijat ovat korostaneet sitä, että ihmisten välillä on yksilöllisiä eroja siinä, kuinka paljon ravinnon mukana tuleva kolesteroli nostaa veren rasva-arvoja. Koska elimistömme käsittelevät kolesterolia eri tavoin, kuluttajien saamat ohjeet saattavat vaikuttaa ristiriitaisilta. Aiheesta tulee myös koko ajan lisää tietoa ja uusia tutkimuksia.

Esimerkiksi Itä-Suomen Yliopiston vuonna 2016 julkaiseman tutkimuksen mukaan kohtuullisen runsas kolesterolin saanti ruokavaliosta tai kananmuna päivässä ei ollut yhteydessä suurentuneeseen sydäninfarktin riskiin. Yhteyttä ei havaittu edes niillä tutkittavilla, joilla oli Suomessa yleisesti esiintyvä ja elimistön kolesteroliaineenvaihduntaan vaikuttava APOE4-tyyppi. Lue uutinen tutkimuksesta.

Toisaalta esimerkiksi Sydänliiton suosituksen mukaan kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin kolmeen-neljään kappaleeseen viikossa. Sydänliiton suositukset voit lukea täältä.

Kolesteroli sijaitsee kananmunan keltuaisessa. Kananmunan valkuaiselle ei siis ole erityisiä rajoituksia.

Vaikuta valinnoillasi kanojen elinolosuhteisiin

Tiedätkö, että Kultamunat ovat aina ”free from häkki” eli vapaan kanan munia tai luomua? Valitsemalla ostoskoriisi Kultamunia voit helposti tehdä arjen vastuullisuusteon kauppakäynnin yhteydessä. Eläinten hyvinvointi on meille tärkeää monestakin syystä. Se vastaa eettisiin periaatteisiimme ja tukee liiketoimintamme kestävää kehitystä. Mielestämme vastuullisesti tuotetun kananmunan tunnistaa vapaan kanan muna ja luomumuna-merkinnän lisäksi myös mausta. Terveet ja hyvinvoivat kanat munivat maukkaimmat munat. Testaa ja totea itsekin! 

Lue lisää Kultamunan häkittömistä kananmunista.